Anketa
Myslíte si, že výsledky parlamentných volieb prinesú
Rast životnej úrovne (6%, hlasovalo: 10)
Stagnáciu životnej úrovne (10%, hlasovalo: 18)
Zhoršenie životnej úrovne (84%, hlasovalo: 148)
Novinky
17. Apríl 2012
Boj médií proti nám
Pre to, aby nás dokonale "oblbli", robia maximum,... [viac...]
01. Apríl 2012
Hluk vplýva na biodiverzitu
Stále více studií potvrzuje vliv hluku na změny chování ptáků a... [viac...]
01. Apríl 2012
Bude dýchanie v Česku spoplatnené?
Dýcháte? Plaťte! vzkázal Kalousek Čechům. Vymyslel daň ze vzduchu... [viac...]
28. Marec 2012
Hájenie verejného záujmu, 2,65 miliardy eur patria daňovým poplatníkom a nie politikom a úradníkom.
Hanba našej spoločnosti je, že nie sú peniaze na vyššie platy zdravotných sestier,... [viac...]
13. Marec 2012
Väčšina zvolila istoty.
Voľby sú minulosťou, každodenný život... [viac...]
12. Marec 2012
Gorila po maďarsky.
Nová generácia Maďarov sa dostala do vrcholnej politiky po prevrate... [viac...]
01. Február 2012
Časť vedcov a politikov nesúhlasí s utajovaným obsahom ACTA
Zmluva ACTA podstatným spôsobom obmedzí naše práva a slobody nielen na internete... [viac...]
24. Január 2012
Zomierali nevinné deti.
Akonáhle prišiel pacient do nemocnice, hneď zmizol... [viac...]
22. Január 2012
Ako držia finančníci politický systém v šachu
O současnosti a budoucnosti evropských zemí nerozhodují... [viac...]
10. Január 2012
Svet ovláda úzka skupina ľudí hovorí Karel Gott.
PRAHA - Český spevák Karel Gott odložil... [viac...]

Peter Liese: Potreba zaoberať sa emisiami z leteckej dopravy je jasnejšie ako inokedy


Životné prostredie − 23-11-2011 Európsky parlament
V rámci svojho úsilia o zníženie škodlivých skleníkových plynov začlení EÚ od roku 2012 do svojho systému obchodovania s emisiami i leteckú dopravu. Toto opatrenie ovplyvní každého, kto bude mať EÚ ako štartovnú alebo cieľovú destináciu. EÚ chce, aby sa aj ostatné krajiny dohodli na opatreniach na obmedzenie emisií z leteckej a námornej dopravy.

 

Kým sa účastníci summitu o klíme vydávajú na cestu do Durbanu, nemecký kresťanský demokrat Peter Liese , ktorý sa legislatívou o emisiách v Európskom parlamente zaoberá, nám vysvetlil postoj EÚ k emisiám z leteckej dopravy aj reakcie zvyšku sveta.

 

Prečo by mala byť letecká doprava zahrnutá do systému obchodovania s emisiami?
 
Emisie z leteckej dopravy sa od roku 1990 zdvojnásobili. To ide výrazne proti medzinárodne dohodnutým cieľom pre obmedzenie dôsledkov zmeny klímy na zvýšenie teploty o 2°C. Vedci nám hovoria, že na dosiahnutie tohto cieľa musíme emisie dramaticky znížiť. Leteckej doprave sa musíme venovať aj preto, že iné druhy dopravy, autobusová, automobilová a železničná, ktoré sú k životnému prostrediu šetrnejšie, sú predmetom regulácie a niekedy aj veľké finančné záťaže už roky.

 

Aká je vaša reakcia na medzinárodnú opozíciu proti legislatíve EÚ, kedy proti sú aj Spojené štáty?   [Proti legislatíve sa stavia 26 krajín: Argentína, Brazília, Burkina Faso, Kamerun, Čile, Čína, Kolumbia, Kuba, Egypt, India, Japonsko, Južná Kórea, Malajzia, Mexiko, Nigéria, Paraguaj, Peru, Katar, Rusko, Saudská Arábia , Singapur, Južná Afrika, Svazijsko, Uganda, USA a Spojené arabské emiráty.]

 

Som veľmi sklamaný hlasovaním v Snemovni reprezentantov (ktorá odhlasovala návrh, vďaka ktorému leteckí dopravcovia nemôžu legálne dodržiavať legislatívu EU, a ktorý by v podstate znemožňoval americkým lietadlám lety do Európy). Senát sa tým našťastie ešte nezaoberal, takže zákon z toho pravdepodobne nebude.

 

Prístup USA, vrátane prístupu vlády Spojených štátov, je veľkým sklamaním. Prezident Obama dostal Nobelovu cenu za mier a jedným z dôvodov bolo, že sa toľko zaoberá zmenami klímy. Bohužiaľ, čo sa týka leteckej dopravy, Obamova administratíva sa nespráva nijako inak ako tá Bushova. 

 

Zmenila sa situácia od roku 2008, kedy bola legislatíva schválená?

 

Potreba niečo robiť je oveľa jasnejšie než v roku 2008. Bohužiaľ politická atmosféra sa zvrtla k opatrnejšiemu a skeptickejšiemu prístupu k zmierňovaniu klimatických zmien. Ak sme ale zodpovední politici, nemali by sme zakladať naše rozhodnutia na aktuálnej nálade, ale na vedeckých poznatkoch, a preto si myslím, že musíme našu legislatívu brániť.

 

Aké vysoké budú nové poplatky, a kto je zaplatí - letecké spoločnosti alebo spotrebitelia?

 

Podľa analýzy Európskej komisie by cena medzikontinentálnych letov mala vzrásť o 2 eurá. V porovnaní s vnútroštátnymi daňami a poplatkami - napríklad až 160 britských libier v Británii, alebo 50 eur v Nemecku - to je dosť málo. Lobisti leteckých spoločností tvrdia, že im to prinesie vysoké náklady a zároveň hovoria, že sa zvýšia ceny leteniek. Jedna časť ich príbehu tu nesedí. Dúfam, že sa letecké spoločnosti zameria skôr na inovácie - napríklad účinnejšie lietadla a zavádzanie biopalív - než aby len platili za kvóty a všetko ostatné nechali tak, ako to je teraz.

24 hodín denne nám lietajú nad hlavami.